Hírek

Zildjian cég 400 éves

2023.01.12 11:00
Zildjian cég 400 éves

ZENEI ÖNKIFEJEZÉS KORLÁTOK NÉLKÜL

A Zildjian cég immáron 400 éve jelképe a tökéletes cintányérhangzásnak. A hangzásnak, mely inspirálja, a zenészeket, hogy szabadon tudják kifejezni magukat hangszereiken. Ez a szenvedélyünk, elkötelezettségünk évszázadokon, kontinenseken és műfajokon ível át.

Avedis Zildjian első üllőcsapásától a Zildjian család 15. generációjáig, az Oszmán szultán palotájától a mai gyártósorig a legjobb hangszerek és eszközök létrehozására irányuló törekvéseink töretlenek.

 

 

  AZ ARANYMETSZÉS / AZ ETALON
A cintányérok készítésekor „Aranymetszésként” emlegetnek bennünket, ami kissé ironikus is, mivel 1618-ban Avedis Zildjian alkimista aranyat próbált készíteni, de ehelyett véletlenül megalkotta azt, amit, ma a legjobb cintányéranyagként ismerünk a világon.
Napjainkban is ugyanazt a titkos ötvözetet használjuk minden általunk készített öntött cintányérnál. Avedis kísérletező és felfedező szelleme tovább él üzemünkben és minden nap arra ösztönöz minket, hogy a lehető legjobb minőségű hangszereket hozzuk létre.
A"CINTÁNYÉR-KALAPÁLÓ-FIA"
1623-ban a török szultán Avedisnek adományozta a "Zildjian" családi nevet, ami szó szerint azt jelenti a "cintányér-kapáló-fia". Miután elhagyta a szultán palotáját és megalapította saját öntödéjét, éveket töltött a cintányérkészítés technikáinak tökéletesítésével.
A réz, ón és ezüst ötvözési eljárása máig őrzött családi titok, az általa létrehozott öntvény pedig rendkívüli zenei minőséggel és hangzással rendelkezik.
Szakképzett mestereink ötvözik a régi világ cintányérkészítő művészetét a modern technológiával és egy csipetnyi innovációval, hogy a dobosoknak a képzelet se szabjon határt.
 

AZ ÉLVONALBAN

A sokszínű művészközösségek útmutatásával azon dolgozunk hogy, létrehozzuk azokat a hangzásokat, amelyek megfelelnek a kor igényeinek, és megalapozzák a jövő trendjeit.

A szultán rettegett janicsár katona-zenekarától kezdve a klasszikus Mozart darabokon át a jazz, swing, rock, pop, punk, hip-hop és az EDM műfajokig meghallgattuk a dobosok, az ütőhangszeresek vágyait és igyekeztünk létrehozni a fejükben elképzelt és "hallott"  hangokat.

Szó szerint mi találtuk ki a cintányér szótárat! A Ride, Crash, Effect kifejezéseket III.Avedis Zildjian azért alkotta, hogy segítsen a művészeknek megfogalmazni, leírni, mit is keresnek valójában.

Szoros, sokszor baráti kapcsolatunk a világ vezető előadó művészeivel garantálja, hogy jelen legyünk az új zenei irányzatok élvonalában a stúdió felvételek, az élőzene terén, és talán sok dobos saját zenei forradalmában is.

"AZ ÖRDÖGÖT IS MEGTÁNCOLTATJA..”
Ezt szokták mondani a legendás kísérő cintányérokról. Cégünknél csak a "legendás” cintányérok jutnak át a minőségi rostán. A gyártás szigorú kontroll alatt történik, ezért legalább 15 ember vesz részt minden Zildjian ötvözetből készült cintányér elkészítésében.
Azok a  szériák, amelyek „vintage” hangzásokat reprodukálnak, beleértve a Kerope és K Constantinople cintányérokat, aprólékos kézi munkával készülnek, 50–60 darabos kis tételekben, 14 lépésből álló eljárással.
A közel 100 éves gyártási tapasztalat alapján a szakértői csapat minden cintányért ellenőriz a konzisztens minőség érdekében, de ugyanakkor elég egyedi legyen ahhoz, hogy megfeleljen a dobosok egyéni ízlésének.
Miután a cintányér átesik ezen a „teszten”, csakis akkor tekinthető „Zildjian-nak”. Csak ezután nyomtatjuk rá a logót… vagy ahogy mondani szoktuk: „egy Zildjian csókot kap”.

 

MÚLT ÉS JÖVŐ
Cégünk 1623-as törökországi megalakulása óta arra törekszik, hogy olyan cintányérokat, dobverőket, ütőket és alternatív megoldásokat készítsen, amelyek a legjobb minőséget biztosítják.
A Zildjian cég ma már az ikonikus Vic Firth és a Balter Mallets céget is magába foglalja. Megtiszteltetés számunkra, hogy örökségük őrzői lehetünk. Akár a pincében, színpadon vagy stúdióban zenél, hangszereink által részesei szeretnénk lenni ennek az élménynek.
400 éve járjuk saját utunkat, mely csak a "kezdet" és az utazásnak korán sincs vége.
Izgatottan várjuk a jövőt, és reméljük, hogy velünk tart ezen a közös utazáson!

 

A ZILDJIAN 400 ÉVE

AZ EREDET

1618 A titkos folyamat felfedezése

I. Avedis, egy Konstantinápolyban élő örmény alkimista felfedez egy titkos eljárást különböző anyagok ötvözésével. Ezt az ötvözetet alkalmazza a cintányérok készítésénél, melynek eredeménye egy addig nem hallott, rendkívüli tiszta hangú és tartós cintányér lett. A szultán híres/hírhedt janicsár bandái hamarosan használni kezdik Avedis cintányérjait a mindennapi imádságok, vallási ünnepek, királyi esküvők alkalmával és az oszmán hadsereg háborúiban.

Janicsár (Mehter) Katonazenekar

1622 ZIL-DJ-IAN

II. Osmán szultán 80 aranyat ad Avedisnek, és megkapja a „Zildjian” családnevet, ami örményül „cintányér-kalapáló-fia”-t jelenti (a Zil törökül „cintányér”, a dj „készítő”, az ian pedig az örmény utótag, jelentése „fia”.).

II. Osmán szultán (1616-1622)

1623 Az első cintányéröntöde

1623-ban Avedis megkapja a szultán áldását, amely lehetővé teszi számára, hogy elhagyja a palotát és saját cintányéröntödét alapítson Konstantinápoly, a mai Isztambul külvárosában, Samatya-ban.

Zildjian öntöde Samatya-ban

1651 A titok tovább él

Avedis átadja a titkos eljárás receptjét legidősebb fiának, Ahkamnak, aki 1651-ben átveszi Avedistől az öntöde irányítását.

Zilzen (a cintányéros) látható, ahogy a cintányérokon vizszintes és függőleges irányban is játszott.

1680 Klasszikus zeneszerzők

A klasszikus zeneszerzők felfedezik a cintányérokat és elkezdik beépíteni műveikbe. Az első ismert példa Strungk német zeneszerző "Eszter" című operája.

Nicolaus Adams Strungk

1700-as évek európai katonazenekarai és híres klasszikus darabok

A 18. században a cintányérok egyre népszerűbbé váltak az európai katonazenekarokban. 1782-ben Mozart cintányérokat használt a népszerű janicsár zene ábrázolására az Il Seraglio, Szöktetés a szerájból című operájában. Tizenkét évvel később Haydn cintányérokat alkalmazott a „Katonai szimfóniájában”.(Symphony No 100)

Joseph Haydn és Wolfgang Amadeus Mozart

1800-as évek szimfonikus zenekarai

A tizenkilencedik század közepén és végén Berlioz és Wagner rengeteg cintányért kezdett el alkalmazni kompozícióiban, és azt kérték, hogy csak Zildjian cintányérokat használjanak az előadáshoz. A cintányérok fontos és állandó helyet kezdtek elfoglalni a szimfonikus zenekarokban.

Hector Berlioz és Richard Wagner

1865 Kerope Zildjian

II. Avedis 1865-ös halála után az üzlet Avedis öccsére, Keropére száll át, mivel Avedis fiai (II.Haroutune és Aram) még túl fiatalok. Kerope évente 1300 pár cintányért szállít Európa-szerte. Továbbiakban is kiállításokon jelenik meg a Zildjian cintányérokkal. Rangos kitüntetéseket nyer Párizsban (1867), Bécsben (1873), Bostonban (1883), Bolognában (1888) és Chicagóban is(1893).

Kerope Zildjian

1868 Az Oszmán Birodalom

Egy sor katasztrofális tűzeset után a Zildjian család nem tudja fizetni felhalmozódott adósságait. A család vonzó ajánlatokat kap, hogy Párizsba helyezzék át az üzletet, de nem akarják elhagyni hazájukat. Abdul-aziz szultán közbenjár, és elrendeli, hogy „mindent tegyenek meg a Zildjian család megsegítésére, hiszen cintányérjaik minősége az egész világon páratlan”

Abdul-aziz, szultán (1861-1876)

1909 Haroutune családja

1909-ben, halálának évében Kerope visszaadja a titkos eljárás receptjét Avedis családjának. Avedis idősebb fia, II.Haroutune lemond az öröklés jogáról, politikai és jogi pályára lép. A titok ezután Haroutune öccséhez, Aramhoz (II. Avedis második fiához) vándorol.

Haroutune családja (III. Avedis nincs a képen)

1910 Aram Zildjian

Aram csak nehezen tudja folytatni a cintányérok gyártását Konstantinápolyban, a politikai felfordulás idején. Miután csatlakozott az Örmény Nemzeti Mozgalomhoz, kénytelen Bukarestbe menekülni, ahol megnyitja a második Zildjian gyárat. Később Aram visszatér szülőhazájába, ahonnan cintányérokat exportál szerte a világon, különösen Amerikába, amely akkoriban a világ legnagyobb hangszerpiaca.

Aram Zildjian

AMERIKÁBA JÖTTEM

1927 Az első amerikai cintányérgyár

1927-ben Aram levelet ír unokaöccsének, III. Avedis-nak, aki addigra már Amerikában él, és arra kéri, hogy vigye tovább a családi vállalkozást.

III. Avedis az egyetlen férfi a közvetlen utódlási vonalon, aki már amerikai állampolgár és akinek sikeres édességgyára van az Egyesült Államokban.

Avedis kijelenti Aramnak, hogy nem tér vissza Törökországba, hanem Amerikába szeretné áthelyezni a családi vállalkozást.

Az első amerikai cintányérgyár

1929 III. Avedis

Aram beleegyezik és segít Avedisnek létrehozni az első Zildjian cintányéröntödét Amerikában. A céget a Massachusetts-i Quincy-ben 1929-ben jegyezték be, éppen a jazz korszak kezdetekor.

III. Avedis

1930 Avedis és Gene Krupa

Avedis életre szóló barátja lesz Gene Krupa, aki segít neki, hogy  a menetcintányérokat a modern kor dobkészletének részévé tegyék, többek között azzal, hogy Avedisnek vékonyabb cintányérok készítését javasolja.

Avedis és Gene Krupa

1935 Armand Zildjian

Avedis átadja a titkokat 14 éves fiának, Armandnak, aki fiatal kora ellenére hamarosan belekóstol az üzleti élet minden aspektusába.

Armand Zildjian

1936 Chick Webb, Avedis és Papa Jo Jones

Avedis felkarolja a jazzmozgalom tehetséges, vezető afro-amerikai zenészeit.

A gyermekkorában Törökországban élő örmény Avedis-t sok bántás érte származása miatt, ezért megfogadja, hogy a Zildjian cégnél nem lesz helye semmilyen diszkriminációnak.

Szorosan együttműködik olyan művészekkel, mint Chick Webb és Papa Jo Jones (aki segít Avedis-nek a lábcintányér létrehozásában is). Ebben az innovációs időszakban születnek a „Paper Thin Crash”, „Ride”, „Splash”, „HiHat” és „Sizzle” cintányérok, melyeket Avedis fejlesztett ki és nevezett el.

Chick Webb, Avedis és Papa Jo Jones

1940 A II. világháború

Miután az Egyesült Államok belép a második világháborúba, katonai okokból a réz és az ón elosztását a Háborús Termelési Tanács határozta meg.

Avedis azonban elegendő keretet kap az amerikai és brit katonai megrendelések teljesítéséhez. Ez lehetővé teszi a túlélést és az üzlet folytatását a nehéz háborús években, még akkor is, ha a Zildjian magasan képzett fémkovácsaiból álló csapat mindössze három főre csökkent.

Armand és Avedis az öntödében

KÖVESD A ZENÉT

1950 Modern Jazz

1950-re a Zildjian cég 15 dolgozót foglalkoztat, és évi 70 000 cintányérra növeli a termelését. A háború utáni gazdaság és a „modern jazz” növekvő népszerűsége tovább növeli az eladásokat.

Avedis és Armand a dobos Shelly Manne-el

1951 A minőségi kézi válogatás

Armand kézzel válogatja ki a cintányérokat a top dobosok számára. Növekvő tudása és a cintányérkészítés egyre finomabb részletei lehetővé teszik, hogy a dobosok által kívánt hangokat alkossa meg, maximálisan megfelelve az egyéni és más zenei követelményeknek.

Harold ‘Tommy’ Thompson (Boston Symphony Orchestra), Joe Morello és Armand

1954 A zeneművészek barátja

Apja példáját követve Armand Zildjian, akit az "Artist Relations" ("művész-kapcsolatok") atyjaként is ismernek, szoros és személyes kapcsolatokat alakít ki a kor legjobb dobosaival és ütőhangszereseivel, mint például Gene Krupa, Buddy Rich, Max Roach, Shelly Manne, Elvin Jones és Tony Williams.

Armand és Max Roach

1963 Louie Bellson

A Zildjian bemutatja a Louie Bellson által ihlettett  "New Beat" lábcintányért, amelynél egy könnyebb felső cintányér, és egy nehezebb alsó rész párosul a pregnánsabb "chick" hangzás érdekében. A „New Beat” egyik napról a másikra minden dobos alapvető felszerelésévé válik.

Louie Bellson

1964 The Beatles

A Beatles szerepel az Ed Sullivan show-ban, ahol Ringo Starr Zildjian cintányérokat használ. Ennek hatására a kereslet robbanásszerűen megnő. A cég az évet 90 000 megrendeléssel zárja.

The Beatles

1973 Új otthon

A Zildjian a 350. évforduló megünneplésére megnyitja új, korszerű gyártóüzemét Norwell városában, Massachusetts államban (a létesítményt azóta kétszer is bővítették 1981-ben, majd 1998-ban).

Zildjian "Főhadiszállás", 22 Longwood Drive és Zildjian dobos Lounge, Norwell, MA

1976 Craigie Zildjian

A hagyományokkal szakítva Avedis leányunokáját, Craigie Zildjiant kéri meg, hogy csatlakozzon a családi vállalkozáshoz. A következő három évben a Zildjian család három generációja dolgozik egymás mellett a cégben.

Craigie Zildjian

1977 Armand Zildjian

1977-ben Avedis fiát, Armandot nevezi ki a cég elnökévé. Armand az egész vállalatra kiterjedő küldetést és víziót tűz ki maga elé. Célja, hogy a cintányérkészítést egy újabb, magasabb szintre emelje. Milliókat fektet be a gyártási műveletek fejlesztésébe, valamint elindul egy sokkal átfogóbb kutatás, fejlesztés az újonnan létrehozott „Sound Lab” részlegben.

Armand Zildjian

1979 Avedis Zildjian

III. Avedis halála után Armand lesz az igazgatóság elnöke.

III. Avedis Zildjian

1980 Forradalmi fejlődés

Az 1980-as évek elején Armand újra befekteti nyereségét a gyártás olyan forradalmi fejlesztéseinek finanszírozására, mint a forgótűzhelyes kemence, a kettős hengerelő és a számítógéppel vezérelt véletlenszerű kalapálás. Armandnak most már rendelkezésére áll minden szükséges eszköz arra, hogy újabbnál újabb hangokat kísérletezzen ki.

Zildjian gyár

1981 A kézzel kalapált „K”

A neves „K” dobosokkal, Elvin Jonesszal és Tony Williamsszel együttműködve Zildjian újraindítja a legendás, kézzel készített „K” szériát. A széria nevét Kerope Zildjian után kapta.

Armand és Elvin Jones

INNOVÁCIÓ

1986 Zildjian Nap

Armand fia, Rab Zildjian új irodát nyit Los Angelesben, Kaliforniában, és úttörő szerepet tölt be az első „Zildjian Nap” – egy olyan egész napos dob workshop megszervezésében mely gyorsan zeneipari mintává válik.

Zildjian bemutatja a K/Z lábcintányér kombinációt is, az első olyan lábcint, amely az egyik széria felső cintányérjának és egy másik széria alsó cintányérjának párosításával jött létre.

Az első Zildjian nap

1988 Zildjian Dobverők

A Zildjian létrehozza saját, önálló dobverőgyártó üzemét Alabamában, a „Hickory ország” szívében. A Zildjian dobverők hamarosan a világ első számú dobosainak kezében tünnek fel, mint például Louie Bellson, Tony Williams, Vinnie Colaiuta (Sting), Dennis Chambers (Santana) és Joey Kramer (Aerosmith).

Zildjian dobverőgyártó üzemben (Moundville, AL) a faanyagok darabolása

1990 A Custom

Vinnie Colaiuta (Sting) együttműködésével a Zildjian megalkotja az „A Custom” szériát. Az „A Custom” egy átttörő újdonság a modern cintányérgyártásban és hamarosan a Zildjian egyik legnépszerűbb sorozatává válik.

Vinnie Colaiuta

1995 „Otthon” a Szimfonikusoknak

1995-ben a Zildjian cég egy speciális termet tervezett és épített, hogy segítsen a szimfonikus zenekarok ütőhangszereseinek a cintányér kiválasztásban. Az egyedülálló terem korai látogatói közé tartoztak a Bostoni Szimfonikusok, a London Symphony Orchestra és a Royal Concertgebouw is.

Bill Platt (Cincinnati Symphony Orchestra) cintányér pár az új "Orchestra Room"-ban

1996 Az ISO minőségtanúsítvány

A Zildjian az első ütőhangszeres vállalat a világon, amely megszerezte a tekintélyes ISO 9001 minőségi tanúsítványt. Az ISO 9001 egy világszerte elismert szigorú minőségbiztosítási rendszer.

Debbie, Craigie és Armand az ISO tanúsítványt minősítő csapattal

1999 A következő generáció

Armand Zildjian lányát, Craigie-t nevezi ki vezérigazgatónak. Ő lesz az első nő, aki betölti ezt a pozíciót. Kisebbik lánya, Debbie a vállalat alelnöke lesz, és szintén megismeri a gyártás titkos folyamatát.

Craigie, Armand és Debbie

2002 A K Constantinople és Armand Zildjian

A K Constantinople cintányér Armand utolsó projektje. Egy szimfonikus zenekari ütős széria kifejlesztése során ismeri fel, hogy ezek a cintányérok kiváló kísérő cintányérokként is alkalmazhatóak a dobszereléseken.

A mindenki által szeretett örökké vidám elnök, Armand Zildjian december 26-án, 81 éves korában otthonában, az arizonai Scottsdale-ben hajtja örök álomra fejét.

Armand feleségével, Andy-val az új "Orchestra Room"-ban

2004 A 15. generáció

Cady és Emily (Debbie lányai), valamint Samantha (Craigie lánya) mint a Zildjianok 15. generációja viszi tovább a hagyományt az Egyesült Államok legrégebbi családi vállalkozásaként.

Cady és Emily Zildjian Ringo Starr-al, valamint Samantha Zildjian és Travis Barker

2006 K Custom Hybrid

Az Akira Jimbo-val közösen tervezett K Custom Hybrid szériánál két különböző esztergálási módot alkalmaznak. Ennek köszönhetően különböző hangkarakterek kombinálódnak egy tányér felületén, attól függően hol ütik meg a cintányért. A sokoldalúságáért dicsért K Custom Hybrid sorozat a megjelenés évében több díjat is megnyert.

Akira Jimbo

2010 Vic Firth

Az Avedis Zildjian Company, a világ vezető cintányérgyártója és a Vic Firth Company, a dobverők piacvezetője, 2010. december 20-án egyesíti erőit, összehozva a zeneipar két legelismertebb tradícionális márkáját.

Craigie Zildjian és Vic Firth

2018 Balter Mallets

A Zildjian a klasszikus Mike Balter Mallets tulajdonosává válik. Új gyártóüzemet hoznak létre a maine-i Newportban, hogy helyet biztosítsanak a cég növekvő dobverő- és ütőgyártással kapcsolatos üzletágának.

Craigie és Debbie Zildjian Mike Balter-el

2023 A 400. évforduló

A Zildjian cég idén 400. évfordulóját ünnepli, szeme előtt tartva örökségét, hogy olyan hangszereket, hangzásokat, hangokat hozzon létre, amelyek arra ösztönzik az embereket, hogy a zenével fejezzék ki Önmagukat.