ZENEI ÖNKIFEJEZÉS KORLÁTOK NÉLKÜL
A Zildjian cég immáron 400 éve jelképe a tökéletes cintányérhangzásnak. A hangzásnak, mely inspirálja, a zenészeket, hogy szabadon tudják kifejezni magukat hangszereiken. Ez a szenvedélyünk, elkötelezettségünk évszázadokon, kontinenseken és műfajokon ível át.
Avedis Zildjian első üllőcsapásától a Zildjian család 15. generációjáig, az Oszmán szultán palotájától a mai gyártósorig a legjobb hangszerek és eszközök létrehozására irányuló törekvéseink töretlenek.
AZ ARANYMETSZÉS / AZ ETALON A cintányérok készítésekor „Aranymetszésként” emlegetnek bennünket, ami kissé ironikus is, mivel 1618-ban Avedis Zildjian alkimista aranyat próbált készíteni, de ehelyett véletlenül megalkotta azt, amit, ma a legjobb cintányéranyagként ismerünk a világon. Napjainkban is ugyanazt a titkos ötvözetet használjuk minden általunk készített öntött cintányérnál. Avedis kísérletező és felfedező szelleme tovább él üzemünkben és minden nap arra ösztönöz minket, hogy a lehető legjobb minőségű hangszereket hozzuk létre. |
A"CINTÁNYÉR-KALAPÁLÓ-FIA" 1623-ban a török szultán Avedisnek adományozta a "Zildjian" családi nevet, ami szó szerint azt jelenti a "cintányér-kapáló-fia". Miután elhagyta a szultán palotáját és megalapította saját öntödéjét, éveket töltött a cintányérkészítés technikáinak tökéletesítésével. A réz, ón és ezüst ötvözési eljárása máig őrzött családi titok, az általa létrehozott öntvény pedig rendkívüli zenei minőséggel és hangzással rendelkezik. Szakképzett mestereink ötvözik a régi világ cintányérkészítő művészetét a modern technológiával és egy csipetnyi innovációval, hogy a dobosoknak a képzelet se szabjon határt. |
AZ ÉLVONALBAN A sokszínű művészközösségek útmutatásával azon dolgozunk hogy, létrehozzuk azokat a hangzásokat, amelyek megfelelnek a kor igényeinek, és megalapozzák a jövő trendjeit. A szultán rettegett janicsár katona-zenekarától kezdve a klasszikus Mozart darabokon át a jazz, swing, rock, pop, punk, hip-hop és az EDM műfajokig meghallgattuk a dobosok, az ütőhangszeresek vágyait és igyekeztünk létrehozni a fejükben elképzelt és "hallott" hangokat. Szó szerint mi találtuk ki a cintányér szótárat! A Ride, Crash, Effect kifejezéseket III.Avedis Zildjian azért alkotta, hogy segítsen a művészeknek megfogalmazni, leírni, mit is keresnek valójában. Szoros, sokszor baráti kapcsolatunk a világ vezető előadó művészeivel garantálja, hogy jelen legyünk az új zenei irányzatok élvonalában a stúdió felvételek, az élőzene terén, és talán sok dobos saját zenei forradalmában is. |
"AZ ÖRDÖGÖT IS MEGTÁNCOLTATJA..” |
|
MÚLT ÉS JÖVŐ Cégünk 1623-as törökországi megalakulása óta arra törekszik, hogy olyan cintányérokat, dobverőket, ütőket és alternatív megoldásokat készítsen, amelyek a legjobb minőséget biztosítják. A Zildjian cég ma már az ikonikus Vic Firth és a Balter Mallets céget is magába foglalja. Megtiszteltetés számunkra, hogy örökségük őrzői lehetünk. Akár a pincében, színpadon vagy stúdióban zenél, hangszereink által részesei szeretnénk lenni ennek az élménynek. 400 éve járjuk saját utunkat, mely csak a "kezdet" és az utazásnak korán sincs vége. Izgatottan várjuk a jövőt, és reméljük, hogy velünk tart ezen a közös utazáson! |
A ZILDJIAN 400 ÉVE
AZ EREDET
1618 A titkos folyamat felfedezése
I. Avedis, egy Konstantinápolyban élő örmény alkimista felfedez egy titkos eljárást különböző anyagok ötvözésével. Ezt az ötvözetet alkalmazza a cintányérok készítésénél, melynek eredeménye egy addig nem hallott, rendkívüli tiszta hangú és tartós cintányér lett. A szultán híres/hírhedt janicsár bandái hamarosan használni kezdik Avedis cintányérjait a mindennapi imádságok, vallási ünnepek, királyi esküvők alkalmával és az oszmán hadsereg háborúiban. |
Janicsár (Mehter) Katonazenekar
1622 ZIL-DJ-IAN
II. Osmán szultán 80 aranyat ad Avedisnek, és megkapja a „Zildjian” családnevet, ami örményül „cintányér-kalapáló-fia”-t jelenti (a Zil törökül „cintányér”, a dj „készítő”, az ian pedig az örmény utótag, jelentése „fia”.). |
II. Osmán szultán (1616-1622)
1623 Az első cintányéröntöde
1623-ban Avedis megkapja a szultán áldását, amely lehetővé teszi számára, hogy elhagyja a palotát és saját cintányéröntödét alapítson Konstantinápoly, a mai Isztambul külvárosában, Samatya-ban. |
Zildjian öntöde Samatya-ban
1651 A titok tovább él
Avedis átadja a titkos eljárás receptjét legidősebb fiának, Ahkamnak, aki 1651-ben átveszi Avedistől az öntöde irányítását. |
Zilzen (a cintányéros) látható, ahogy a cintányérokon vizszintes és függőleges irányban is játszott.
1680 Klasszikus zeneszerzők
A klasszikus zeneszerzők felfedezik a cintányérokat és elkezdik beépíteni műveikbe. Az első ismert példa Strungk német zeneszerző "Eszter" című operája. |
Nicolaus Adams Strungk
1700-as évek európai katonazenekarai és híres klasszikus darabok
A 18. században a cintányérok egyre népszerűbbé váltak az európai katonazenekarokban. 1782-ben Mozart cintányérokat használt a népszerű janicsár zene ábrázolására az Il Seraglio, Szöktetés a szerájból című operájában. Tizenkét évvel később Haydn cintányérokat alkalmazott a „Katonai szimfóniájában”.(Symphony No 100) |
Joseph Haydn és Wolfgang Amadeus Mozart
1800-as évek szimfonikus zenekarai
A tizenkilencedik század közepén és végén Berlioz és Wagner rengeteg cintányért kezdett el alkalmazni kompozícióiban, és azt kérték, hogy csak Zildjian cintányérokat használjanak az előadáshoz. A cintányérok fontos és állandó helyet kezdtek elfoglalni a szimfonikus zenekarokban. |
Hector Berlioz és Richard Wagner
1865 Kerope Zildjian
II. Avedis 1865-ös halála után az üzlet Avedis öccsére, Keropére száll át, mivel Avedis fiai (II.Haroutune és Aram) még túl fiatalok. Kerope évente 1300 pár cintányért szállít Európa-szerte. Továbbiakban is kiállításokon jelenik meg a Zildjian cintányérokkal. Rangos kitüntetéseket nyer Párizsban (1867), Bécsben (1873), Bostonban (1883), Bolognában (1888) és Chicagóban is(1893). |
Kerope Zildjian
1868 Az Oszmán Birodalom
Egy sor katasztrofális tűzeset után a Zildjian család nem tudja fizetni felhalmozódott adósságait. A család vonzó ajánlatokat kap, hogy Párizsba helyezzék át az üzletet, de nem akarják elhagyni hazájukat. Abdul-aziz szultán közbenjár, és elrendeli, hogy „mindent tegyenek meg a Zildjian család megsegítésére, hiszen cintányérjaik minősége az egész világon páratlan” |
Abdul-aziz, szultán (1861-1876)
1909 Haroutune családja
1909-ben, halálának évében Kerope visszaadja a titkos eljárás receptjét Avedis családjának. Avedis idősebb fia, II.Haroutune lemond az öröklés jogáról, politikai és jogi pályára lép. A titok ezután Haroutune öccséhez, Aramhoz (II. Avedis második fiához) vándorol. |
Haroutune családja (III. Avedis nincs a képen)
1910 Aram Zildjian
Aram csak nehezen tudja folytatni a cintányérok gyártását Konstantinápolyban, a politikai felfordulás idején. Miután csatlakozott az Örmény Nemzeti Mozgalomhoz, kénytelen Bukarestbe menekülni, ahol megnyitja a második Zildjian gyárat. Később Aram visszatér szülőhazájába, ahonnan cintányérokat exportál szerte a világon, különösen Amerikába, amely akkoriban a világ legnagyobb hangszerpiaca. |
Aram Zildjian
AMERIKÁBA JÖTTEM
1927 Az első amerikai cintányérgyár
1927-ben Aram levelet ír unokaöccsének, III. Avedis-nak, aki addigra már Amerikában él, és arra kéri, hogy vigye tovább a családi vállalkozást. III. Avedis az egyetlen férfi a közvetlen utódlási vonalon, aki már amerikai állampolgár és akinek sikeres édességgyára van az Egyesült Államokban. Avedis kijelenti Aramnak, hogy nem tér vissza Törökországba, hanem Amerikába szeretné áthelyezni a családi vállalkozást. |
Az első amerikai cintányérgyár
1929 III. Avedis
Aram beleegyezik és segít Avedisnek létrehozni az első Zildjian cintányéröntödét Amerikában. A céget a Massachusetts-i Quincy-ben 1929-ben jegyezték be, éppen a jazz korszak kezdetekor. |
III. Avedis
1930 Avedis és Gene Krupa
Avedis életre szóló barátja lesz Gene Krupa, aki segít neki, hogy a menetcintányérokat a modern kor dobkészletének részévé tegyék, többek között azzal, hogy Avedisnek vékonyabb cintányérok készítését javasolja. |
Avedis és Gene Krupa
1935 Armand Zildjian
Avedis átadja a titkokat 14 éves fiának, Armandnak, aki fiatal kora ellenére hamarosan belekóstol az üzleti élet minden aspektusába. |
Armand Zildjian
1936 Chick Webb, Avedis és Papa Jo Jones
Avedis felkarolja a jazzmozgalom tehetséges, vezető afro-amerikai zenészeit. A gyermekkorában Törökországban élő örmény Avedis-t sok bántás érte származása miatt, ezért megfogadja, hogy a Zildjian cégnél nem lesz helye semmilyen diszkriminációnak. Szorosan együttműködik olyan művészekkel, mint Chick Webb és Papa Jo Jones (aki segít Avedis-nek a lábcintányér létrehozásában is). Ebben az innovációs időszakban születnek a „Paper Thin Crash”, „Ride”, „Splash”, „HiHat” és „Sizzle” cintányérok, melyeket Avedis fejlesztett ki és nevezett el. |
Chick Webb, Avedis és Papa Jo Jones
1940 A II. világháború
Miután az Egyesült Államok belép a második világháborúba, katonai okokból a réz és az ón elosztását a Háborús Termelési Tanács határozta meg. Avedis azonban elegendő keretet kap az amerikai és brit katonai megrendelések teljesítéséhez. Ez lehetővé teszi a túlélést és az üzlet folytatását a nehéz háborús években, még akkor is, ha a Zildjian magasan képzett fémkovácsaiból álló csapat mindössze három főre csökkent. |
Armand és Avedis az öntödében
KÖVESD A ZENÉT
1950 Modern Jazz
1950-re a Zildjian cég 15 dolgozót foglalkoztat, és évi 70 000 cintányérra növeli a termelését. A háború utáni gazdaság és a „modern jazz” növekvő népszerűsége tovább növeli az eladásokat. |
Avedis és Armand a dobos Shelly Manne-el
1951 A minőségi kézi válogatás
Armand kézzel válogatja ki a cintányérokat a top dobosok számára. Növekvő tudása és a cintányérkészítés egyre finomabb részletei lehetővé teszik, hogy a dobosok által kívánt hangokat alkossa meg, maximálisan megfelelve az egyéni és más zenei követelményeknek. |
Harold ‘Tommy’ Thompson (Boston Symphony Orchestra), Joe Morello és Armand
1954 A zeneművészek barátja
Apja példáját követve Armand Zildjian, akit az "Artist Relations" ("művész-kapcsolatok") atyjaként is ismernek, szoros és személyes kapcsolatokat alakít ki a kor legjobb dobosaival és ütőhangszereseivel, mint például Gene Krupa, Buddy Rich, Max Roach, Shelly Manne, Elvin Jones és Tony Williams. |
Armand és Max Roach
1963 Louie Bellson
A Zildjian bemutatja a Louie Bellson által ihlettett "New Beat" lábcintányért, amelynél egy könnyebb felső cintányér, és egy nehezebb alsó rész párosul a pregnánsabb "chick" hangzás érdekében. A „New Beat” egyik napról a másikra minden dobos alapvető felszerelésévé válik. |
Louie Bellson
1964 The Beatles
A Beatles szerepel az Ed Sullivan show-ban, ahol Ringo Starr Zildjian cintányérokat használ. Ennek hatására a kereslet robbanásszerűen megnő. A cég az évet 90 000 megrendeléssel zárja. |
The Beatles
1973 Új otthon
A Zildjian a 350. évforduló megünneplésére megnyitja új, korszerű gyártóüzemét Norwell városában, Massachusetts államban (a létesítményt azóta kétszer is bővítették 1981-ben, majd 1998-ban). |
Zildjian "Főhadiszállás", 22 Longwood Drive és Zildjian dobos Lounge, Norwell, MA
1976 Craigie Zildjian
A hagyományokkal szakítva Avedis leányunokáját, Craigie Zildjiant kéri meg, hogy csatlakozzon a családi vállalkozáshoz. A következő három évben a Zildjian család három generációja dolgozik egymás mellett a cégben. |
Craigie Zildjian
1977 Armand Zildjian
1977-ben Avedis fiát, Armandot nevezi ki a cég elnökévé. Armand az egész vállalatra kiterjedő küldetést és víziót tűz ki maga elé. Célja, hogy a cintányérkészítést egy újabb, magasabb szintre emelje. Milliókat fektet be a gyártási műveletek fejlesztésébe, valamint elindul egy sokkal átfogóbb kutatás, fejlesztés az újonnan létrehozott „Sound Lab” részlegben. |
Armand Zildjian
1979 Avedis Zildjian
III. Avedis halála után Armand lesz az igazgatóság elnöke. |
III. Avedis Zildjian
1980 Forradalmi fejlődés
Az 1980-as évek elején Armand újra befekteti nyereségét a gyártás olyan forradalmi fejlesztéseinek finanszírozására, mint a forgótűzhelyes kemence, a kettős hengerelő és a számítógéppel vezérelt véletlenszerű kalapálás. Armandnak most már rendelkezésére áll minden szükséges eszköz arra, hogy újabbnál újabb hangokat kísérletezzen ki. |
Zildjian gyár
1981 A kézzel kalapált „K”
A neves „K” dobosokkal, Elvin Jonesszal és Tony Williamsszel együttműködve Zildjian újraindítja a legendás, kézzel készített „K” szériát. A széria nevét Kerope Zildjian után kapta. |
Armand és Elvin Jones
INNOVÁCIÓ
1986 Zildjian Nap
Armand fia, Rab Zildjian új irodát nyit Los Angelesben, Kaliforniában, és úttörő szerepet tölt be az első „Zildjian Nap” – egy olyan egész napos dob workshop megszervezésében mely gyorsan zeneipari mintává válik. Zildjian bemutatja a K/Z lábcintányér kombinációt is, az első olyan lábcint, amely az egyik széria felső cintányérjának és egy másik széria alsó cintányérjának párosításával jött létre. |
Az első Zildjian nap
1988 Zildjian Dobverők
A Zildjian létrehozza saját, önálló dobverőgyártó üzemét Alabamában, a „Hickory ország” szívében. A Zildjian dobverők hamarosan a világ első számú dobosainak kezében tünnek fel, mint például Louie Bellson, Tony Williams, Vinnie Colaiuta (Sting), Dennis Chambers (Santana) és Joey Kramer (Aerosmith). |
Zildjian dobverőgyártó üzemben (Moundville, AL) a faanyagok darabolása
1990 A Custom
Vinnie Colaiuta (Sting) együttműködésével a Zildjian megalkotja az „A Custom” szériát. Az „A Custom” egy átttörő újdonság a modern cintányérgyártásban és hamarosan a Zildjian egyik legnépszerűbb sorozatává válik. |
Vinnie Colaiuta
1995 „Otthon” a Szimfonikusoknak
1995-ben a Zildjian cég egy speciális termet tervezett és épített, hogy segítsen a szimfonikus zenekarok ütőhangszereseinek a cintányér kiválasztásban. Az egyedülálló terem korai látogatói közé tartoztak a Bostoni Szimfonikusok, a London Symphony Orchestra és a Royal Concertgebouw is. |
Bill Platt (Cincinnati Symphony Orchestra) cintányér pár az új "Orchestra Room"-ban
1996 Az ISO minőségtanúsítvány
A Zildjian az első ütőhangszeres vállalat a világon, amely megszerezte a tekintélyes ISO 9001 minőségi tanúsítványt. Az ISO 9001 egy világszerte elismert szigorú minőségbiztosítási rendszer. |
Debbie, Craigie és Armand az ISO tanúsítványt minősítő csapattal
1999 A következő generáció
Armand Zildjian lányát, Craigie-t nevezi ki vezérigazgatónak. Ő lesz az első nő, aki betölti ezt a pozíciót. Kisebbik lánya, Debbie a vállalat alelnöke lesz, és szintén megismeri a gyártás titkos folyamatát. |
Craigie, Armand és Debbie
2002 A K Constantinople és Armand Zildjian
A K Constantinople cintányér Armand utolsó projektje. Egy szimfonikus zenekari ütős széria kifejlesztése során ismeri fel, hogy ezek a cintányérok kiváló kísérő cintányérokként is alkalmazhatóak a dobszereléseken. A mindenki által szeretett örökké vidám elnök, Armand Zildjian december 26-án, 81 éves korában otthonában, az arizonai Scottsdale-ben hajtja örök álomra fejét. |
Armand feleségével, Andy-val az új "Orchestra Room"-ban
2004 A 15. generáció
Cady és Emily (Debbie lányai), valamint Samantha (Craigie lánya) mint a Zildjianok 15. generációja viszi tovább a hagyományt az Egyesült Államok legrégebbi családi vállalkozásaként. |
Cady és Emily Zildjian Ringo Starr-al, valamint Samantha Zildjian és Travis Barker
2006 K Custom Hybrid
Az Akira Jimbo-val közösen tervezett K Custom Hybrid szériánál két különböző esztergálási módot alkalmaznak. Ennek köszönhetően különböző hangkarakterek kombinálódnak egy tányér felületén, attól függően hol ütik meg a cintányért. A sokoldalúságáért dicsért K Custom Hybrid sorozat a megjelenés évében több díjat is megnyert. |
Akira Jimbo
2010 Vic Firth
Az Avedis Zildjian Company, a világ vezető cintányérgyártója és a Vic Firth Company, a dobverők piacvezetője, 2010. december 20-án egyesíti erőit, összehozva a zeneipar két legelismertebb tradícionális márkáját. |
Craigie Zildjian és Vic Firth
2018 Balter Mallets
A Zildjian a klasszikus Mike Balter Mallets tulajdonosává válik. Új gyártóüzemet hoznak létre a maine-i Newportban, hogy helyet biztosítsanak a cég növekvő dobverő- és ütőgyártással kapcsolatos üzletágának. |
Craigie és Debbie Zildjian Mike Balter-el
2023 A 400. évforduló
A Zildjian cég idén 400. évfordulóját ünnepli, szeme előtt tartva örökségét, hogy olyan hangszereket, hangzásokat, hangokat hozzon létre, amelyek arra ösztönzik az embereket, hogy a zenével fejezzék ki Önmagukat. |